Läxa till på torsdag den 12/10

hösten

Hej!

Lyssna på podden som handlar om hösten. Vi kommer att prata om olika tips och råd om vad man kan göra för att må bättre när det blir mörkare. Förbered dig genom att skriva upp lite olika tips och råd.

Sfipodden

Nya​ ​ord​ ​och​ ​fraser

sådär                                                                 inte så bra
det är verkligen inte min favorit                jag gillar det verkligen inte
tråkigt att höra                                               jag är ledsen att…
det är lätt hänt                                               det händer ofta, det är vanligt
vet du vad?                                                     typiskt för talspråk, inledningsfras
deprimerad, deppig                                      ledsen
tack för tipset, det ska jag prova!               en bra fras att säga när någon ger tips

Grammatik

När säger man “även om”?

Vänta på mig, även om jag blir sen.
Även om jag byter jobb, flyttar jag inte härifrån.

Skillnaden mellan trots att och även om

Jag tar en promenad varje dag, även om det regnar.
Jag ska ta en promenad nu, trots att det regnar.

Kommentera

